Conférences PhilEAs – Automne 2023

Les conférences ont lieu le jeudi à 18 h 15 en PHIL201.

Les conférences de ce semestre sont organisées par Julie Hämmerli et Florian Gatignon.

Les abstracts sont ajoutés quand ils sont disponibles.


16 novembre – Olivier Massin (Neuchâtel), Le conservateur et les valeurs

Le conservatisme politique est tantôt défendu avec enthousiasme, tantôt vigoureusement combattu,  pourtant il demeure difficile de savoir en quoi il consiste précisément. Deux voies principales ont été empruntées pour le définir. La première, axiologique, fait appel à un sous-ensemble de valeurs auquel le conservateur donnerait la priorité : l’ordre, la tradition, l’autorité, la religion, la modération, la justice…La seconde, situationnelle, évite tout recours aux valeurs, et définit le conservatisme en termes de conservation des institutions existantes, quelles qu’elles soient.

Après avoir rejeté ces deux approches, j’esquisserai une troisième voie, qui emprunte à l’approche axiologique l’idée que le conservatisme doit être caractérisé en termes de son rapport aux valeurs mais retient de l’approche situationnelle que le propre du conservatisme n’est pas l’adhésion à un sous-ensemble particulier de valeurs qui aurait la priorité sur les autres.

7 décembre – Patrik Engisch (Genève), Deux formes de la créativité: fermée et ouverte

Pas d’abstract.

14 décembre – Benjamin Matheson (Berne), The Dangers of Taking Responsibility

Suppose you damage a person’s prized possession. How should you respond? If you are blameworthy for doing so, then you should take responsibility for what you have done. But what if you aren’t blameworthy for doing so? Or what if it isn’t clear whether you are blameworthy for doing so? Should you still take responsibility for what you have done? It is natural to think that we have a duty to apologise and in so doing take responsibility for (at least some) blameless and ambiguous harms because we ought to demonstrate concern for others. Consequently, taking responsibility is seen as a positive moral practice. In this paper, however, I draw attention to the dark side of taking responsibility for blameless and ambiguous harms. In doing so, I seek to better understand the nature of taking responsibility and its connection to emotions such as agent-regret and remorse, its connection to apology and excuses, and the role it plays in our personal and professional relationships. In particular, I draw attention to the ways that taking responsibility can lead to to various forms of narrative disempowerment – that is, different ways we can lose control over our life stories. I consider: (1) negative social identity categorization, (2) diminished narrative setting power, and (3) increased negative attention. I conclude by identifying the underlying problem: taking responsibility makes us vulnerable to others: others can establish our public self – that is, socially shared account of our character or real self. Once we have a bad pubic self, and so a bad reputation, this can be hard to shake. People will often understand what we do in light of it, and so it will appear to others that there is more support for our reputation as time goes on.

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